Første skridt er altid en detaljeret briefing sammen med kunden. Det er vigtigt for mig at forstå krav og behov i detaljer, for at sikre at 3D visualiseringen passer perfekt til netop dit brand og produkt.
Research-fasen danner grundstenen i en 3D rendering. Det er vigtigt at være helt klar på målgruppen og produktets key selling points, da begge kan have afgørende betydning senere hen, når kameravinkler, sceneopbygning og lyssætning skal besluttes. Jeg bruger inspirationskilder som Pinterest og Behance til sammensætning af moodboards til fastlægning af visualiseringens stemning og stil.
Næste skridt er at skabe en 3D model af produktet. Her er det en fordel at kunne sidde med produktet fysisk. Som oftest er det dog ikke en mulighed. I stedet kan der derfor bruges reference billeder med mål på produktet fra forskellige vinkler. Jeg sikrer mig altid, at modellen er skabt med stærk og ren “topology” for at undgå problemer når der pålægges materialer. Modellen vil altid blive sendt til godkendelse hos dig, inden der arbejdes videre med den.
En meget vigtig del af hele processen er pålægning af materialer. Det kan være alt fra emballagens artwork til produktets fysiske materialer som fx glas, metal eller træ. Det er vigtigt at de bliver pålagt meget nøjagtigt for at undgå forkerte farver, forkert skalering eller mønstergentagelse. Kvaliteten er meget afgørende for hvor fotorealistisk det endelige resultat bliver.
Med model og materiale på plads er næste skridt at få opbygget en “verden” som produktet kan interagere med. Det er her størstedelen af den budgetterede tid lægges. Til helt simple packshots kan et studie setup med en hvid baggrund være tilstrækkeligt. For livsstils og miljøbilleder er det dog ikke nok. Ofte vil der være behov for at andre ressourcer og modeller bliver bygget fra bunden (se trin 1-3), eller importeret ind fra.
Lyssætningen kan være med til at tage en 3D rendering fra god til fantastisk. Præcis som med virkelighedens fotografi, er lyssætningen med til at forme produktet og sætte stemningen i en digital visualisering.
At ramme den helt rigtige timing i en animation kan være en meget subjektiv ting. Derfor sørger jeg altid for at involvere dig i denne del af processen. Det foregår med nogle low-res animationer, uden materialer, hvor hovedfokus er på tempo og lyd i videoen.
Rendering er det sidste trin i 3D-software og sikrer at visualiseringen er i høj kvalitet og den rette opløsning.
Et ofte overset, men vigtigt, trin i den samlede proces. En rendering er ikke færdig og klar til at blive smidt på de sociale medier, før den lige har fået den sidste smule kærlighed i efterbehandlingen. Som regel bliver dette gjort i Photoshop for billeder og After Effects for animationer. Dette kan indebære farvekorrektion, kontrast, sløring eller tilføjelse af overlays og ekstra grafik.